Algemene voorwaarden
Artikel 1. Definities
Voor de doeleinden van deze algemene voorwaarden hebben de in hoofdletters aangegeven definities de volgende betekenis:
Administratiepraktijk: DKB-Finance B.V.;
Documenten: Alle informatie of gegevens die door de Opdrachtgever aan de Opdrachtnemer worden verstrekt, al dan niet vervat op (on) fysieke dragers, waaronder - maar niet beperkt tot - papier, cd-roms, harde schijven, e-mail en digitale omgevingen, al dan niet ondergebracht bij derden, alsmede alle gegevens die door Opdrachtnemer zijn gecreëerd of verzameld in het kader van de uitvoering van de Opdracht/Overeenkomst, al dan niet vervat op (on) materiële dragers, waaronder - maar niet beperkt tot - waaronder: papier, cd-roms, harde schijven, e-mail en digitale omgevingen, al dan niet ondergebracht met een derde partijen, evenals alle andere informatie die relevant is voor de uitvoering of voltooiing van de Opdracht, al dan niet vervat op (im) materiële dragers;
Opdracht/Overeenkomst: De overeenkomst van opdracht, waarbij de Opdrachtnemer zich verbindt om bepaalde Activiteiten jegens de Opdrachtgever uit te voeren; Opdrachtgever: De natuurlijke persoon of rechtspersoon die de Opdrachtnemer opdracht heeft gegeven om Werkzaamheden te verrichten;
Contractant: de administratiepraktijk die de opdracht heeft aanvaard. Alle Orders worden uitsluitend aanvaard en uitgevoerd door de Administratiepraktijk, niet door of namens een individuele Medewerker, ongeacht of de Klant de Opdracht uitdrukkelijk of impliciet heeft verleend met het oog op uitvoering door een specifieke Medewerker of Personeel. De artikelen 7:404, 7:407 lid 2 en 7:409 van het Burgerlijk Wetboek zijn uitdrukkelijk uitgesloten;
Werknemer: een natuurlijk persoon werkzaam bij of verbonden aan de opdrachtnemer, al dan niet op grond van een arbeidsovereenkomst;
Activiteiten: Alle werkzaamheden die door de Opdrachtnemer voor de Opdrachtgever moeten worden uitgevoerd en die door de Opdrachtnemer zijn aanvaard, alsmede alle daaruit voortvloeiende werkzaamheden voor de Opdrachtnemer.
Artikel 2. Toepasbaarheid
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op: alle aanbiedingen, aanbiedingen, bestellingen, rechtsbetrekkingen en overeenkomsten, hoe ook genaamd, waarbij de opdrachtnemer zich verbindt of zal verbinden om werkzaamheden voor de opdrachtgever te verrichten, alsmede op alle daaruit voortvloeiende werkzaamheden voor de opdrachtnemer.
Afwijkingen van en aanvullingen op deze algemene voorwaarden zijn alleen geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen in bijvoorbeeld een (schriftelijke) overeenkomst of orderbevestiging. In het geval dat deze algemene voorwaarden en de orderbevestiging tegenstrijdige voorwaarden bevatten, zijn de voorwaarden opgenomen in de orderbevestiging van toepassing. De opdrachtnemer wijst de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Opdrachtgever uitdrukkelijk van de hand.
De onderliggende Bestelling/Overeenkomst geeft — samen met deze algemene voorwaarden — de volledige afspraken weer tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer met betrekking tot de Activiteiten waarvoor de Overeenkomst is gesloten. Alle eerdere overeenkomsten of voorstellen die hierover tussen partijen zijn gedaan, vervallen.
Artikel 3. Informatie voor de klant
De Opdrachtgever is verplicht om alle Documenten die de Opdrachtnemer noodzakelijk acht voor de correcte uitvoering van de verleende Opdracht, (a) in de gewenste vorm, (b) op de gewenste wijze en (c) tijdig beschikbaar te stellen aan de Opdrachtnemer. De opdrachtnemer bepaalt wat onder de gewenste vorm, gewenste wijze en tijdig moet worden verstaan. De Klant staat in voor de juistheid en betrouwbaarheid van de door hem verstrekte Documenten, zelfs als deze van derden afkomstig zijn, tenzij uit de aard van de Opdracht anders voortvloeit.
De opdrachtnemer heeft het recht de uitvoering van de Opdracht op te schorten totdat de Opdrachtgever de in de leden 1 en 2 genoemde verplichtingen heeft nagekomen.
De Opdrachtgever vrijwaart de Aannemer voor schade als gevolg van onjuiste of onvolledige Documenten. De extra kosten en extra uren die de opdrachtnemer maakt, evenals andere schade, zijn voor rekening en risico van de Klant als gevolg van het niet, tijdig of onjuist verstrekken van de Documenten die nodig zijn voor de uitvoering van de Activiteiten door de Klant.
Op eerste verzoek van de Opdrachtgever zal de Aannemer de door de Opdrachtgever verstrekte originele Documenten aan de Opdrachtgever retourneren.
Artikel 4. Uitvoering van de bestelling
De opdrachtnemer voert de Opdracht naar beste vermogen en in overeenstemming met de toepasselijke wettelijke voorschriften uit. Opdrachtnemer bepaalt hoe de Opdracht wordt uitgevoerd en door welke Medewerker (s) .Aannemer het recht heeft om Werkzaamheden te laten uitvoeren door een door de Contractant aan te wijzen derde.
Artikel 5. Regelgeving
De Opdrachtgever werkt altijd volledig mee aan de verplichtingen die voor de Opdrachtnemer voortvloeien uit de toepasselijke regelgeving. De Opdrachtgever is zich ervan bewust dat de Contractant — waaronder maar niet beperkt tot — op grond van toepasselijke wet- en regelgeving kan worden verplicht om bepaalde transacties, beschreven in die wet- en regelgeving en die tijdens de uitvoering van zijn Activiteiten bekend zijn geworden, te melden aan de autoriteiten die daartoe door de overheid zijn ingesteld; op grond van toepasselijke wet- en regelgeving kan het zijn dat u onderzoek moet doen naar de (identiteit van) Opdrachtgever of de cliënt. De opdrachtnemer sluit elke aansprakelijkheid uit voor schade die de Opdrachtgever ontstaat als gevolg van de naleving door de Opdrachtnemer van de op hem toepasselijke wet- en (professionele) voorschriften.
Artikel 6. Intellectueel eigendom
De uitvoering van de Opdracht door de Contractant houdt geen overdracht in van intellectuele eigendomsrechten die eigendom zijn van de Contractant. Alle intellectuele eigendomsrechten die ontstaan tijdens of voortvloeien uit de uitvoering van de Opdracht komen toe aan de Opdrachtnemer.
Het is de Opdrachtgever uitdrukkelijk verboden om de producten die intellectuele eigendomsrechten bevatten, of producten waarop intellectuele eigendomsrechten rusten met betrekking tot het gebruik waarvan de Opdrachtnemer gebruiksrechten heeft verworven, te reproduceren, openbaar te maken of te exploiteren - waaronder in dit verband in ieder geval, maar niet beperkt tot: computerprogramma's, systeemontwerpen, werkmethoden, adviezen, (model) contracten, sjablonen, macro's en andere intellectuele producten.
Het is de Opdrachtgever niet toegestaan de in lid 2 genoemde producten aan derden te overhandigen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Opdrachtnemer, anders dan ter verkrijging van een deskundig oordeel over de uitvoering van de Activiteiten door de Opdrachtnemer. In dat geval zal de Klant zijn verplichtingen op grond van dit artikel opleggen aan de door hem ingeschakelde derden.
Artikel 7. Overmacht
Indien partijen de verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet tijdig of niet behoorlijk kunnen nakomen als gevolg van overmacht in de zin van art. 6:75 BW, worden die verplichtingen opgeschort totdat partijen ze nog steeds op de overeengekomen wijze kunnen nakomen. In het geval dat de in lid 1 bedoelde situatie zich voordoet, hebben partijen het recht de overeenkomst schriftelijk, geheel of gedeeltelijk en met onmiddellijke ingang te ontbinden, zonder recht op enige schadevergoeding.
Artikel 8. Honoraria
De door de opdrachtnemer verrichte werkzaamheden worden aan de Opdrachtgever in rekening gebracht op basis van bestede tijd en gemaakte kosten. Naast het honorarium worden de door de opdrachtnemer gemaakte kosten en de facturen van door de opdrachtnemer ingeschakelde derden aan de opdrachtgever in rekening gebracht.
De opdrachtnemer heeft het recht om een vooruitbetaling van de Opdrachtgever te vragen. Indien vergoedingen of prijzen wijzigen na het sluiten van de Overeenkomst, maar voordat de Opdracht volledig is uitgevoerd, is de Opdrachtnemer gerechtigd het overeengekomen tarief dienovereenkomstig aan te passen.
De vergoeding, zo nodig verhoogd met voorschotten en facturen van ingeschakelde derden en gemaakte kosten, wordt maandelijks in rekening gebracht. Alle bedragen die de opdrachtgever aan de opdrachtnemer verschuldigd is, worden afzonderlijk in rekening gebracht, indien wettelijk vereist.
Artikel 9. Betaling
Betaling door de Opdrachtgever van de aan de Opdrachtnemer verschuldigde bedragen dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, tenzij anders overeengekomen, zonder dat de Opdrachtgever recht heeft op enige aftrek, korting of verrekening. De dag van betaling is de dag van creditering van het verschuldigde bedrag op de rekening van de Contractant. Indien de Opdrachtgever niet heeft betaald binnen de in lid 1 genoemde termijn, of een andere tussen partijen overeengekomen termijn, is de Opdrachtgever van rechtswege in verzuim en is de Opdrachtnemer gerechtigd om vanaf dat moment de wettelijke (handels) rente in rekening te brengen.
Indien de Opdrachtgever niet binnen de in lid 1 genoemde termijn heeft betaald, is de Opdrachtgever verplicht alle door de Opdrachtnemer gemaakte gerechtelijke en buitengerechtelijke (incasso) kosten te vergoeden. De vergoeding van de gemaakte kosten is niet beperkt tot eventuele kosten die door de rechtbank worden bepaald. In geval van een gezamenlijk gegeven Opdracht zijn Cliënten hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het factuurbedrag en de verschuldigde rente (s) en kosten, voor zover de Activiteiten zijn uitgevoerd voor de gezamenlijke Cliënten.
Indien naar het oordeel van de opdrachtnemer de financiële positie of het betalingsgedrag van de Opdrachtgever daartoe aanleiding geeft, of indien de Opdrachtgever een voorschot of een factuur niet binnen de gestelde betalingstermijn betaalt, is de Opdrachtnemer gerechtigd van de Opdrachtgever te verlangen dat hij onmiddellijk (aanvullende) zekerheid stelt in een door de Opdrachtnemer te bepalen vorm. Indien de Opdrachtgever nalaat de gevraagde zekerheid te stellen, is de Opdrachtnemer gerechtigd, onverminderd zijn overige rechten, de verdere uitvoering van de overeenkomst onmiddellijk op te schorten en is al wat de Opdrachtgever uit welke hoofde dan ook aan de Opdrachtnemer verschuldigd is onmiddellijk opeisbaar.
Artikel 10. Termijnen
Indien tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer een termijn/datum is overeengekomen waarbinnen de Opdracht moet worden uitgevoerd en de Opdrachtgever verzuimt om: (a) een vooruitbetaling te doen - indien overeengekomen - of (b) de benodigde Documenten tijdig, volledig, in vorm en op wijze beschikbaar te stellen, dan zullen Opdrachtgever en Contractant in overleg treden over een nieuwe termijn/datum waarbinnen de Opdracht moet worden uitgevoerd.
Termijnen waarbinnen de Activiteiten moeten worden voltooid, kunnen alleen als een fatale termijn worden beschouwd indien dit uitdrukkelijk is overeengekomen tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer.
Artikel 11. Aansprakelijkheid en schadeloosstellingen
De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor door de Opdrachtgever geleden schade die ontstaat doordat de Opdrachtgever onjuiste of onvolledige Documenten aan de Opdrachtnemer heeft verstrekt.
De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor gevolgschade, bedrijfsschade of indirecte schade als gevolg van het niet, niet tijdig of onjuist uitvoeren van de opdrachtnemer. De opdrachtnemer is jegens de Opdrachtgever uitsluitend aansprakelijk voor schade die het directe gevolg is van een (samenhangende reeks van) toerekenbare tekortkoming (en) in de uitvoering van de Opdracht. Deze aansprakelijkheid is beperkt tot het bedrag dat volgens de aansprakelijkheidsverzekeraar van de opdrachtnemer voor het desbetreffende geval wordt uitgekeerd, vermeerderd met het eventuele eigen risico dat door de verzekering voor rekening van de opdrachtnemer komt.
Indien, om welke reden dan ook, de aansprakelijkheidsverzekeraar niet uitkeert, is de aansprakelijkheid van de Opdrachtnemer beperkt tot het bedrag van het honorarium dat voor de uitvoering van de Opdracht in rekening wordt gebracht. Indien de Opdracht een duurovereenkomst betreft met een looptijd van meer dan een jaar, wordt het hierboven genoemde bedrag vastgesteld op driemaal het bedrag van het honorarium dat in de twaalf maanden voorafgaand aan het ontstaan van de schade aan de Opdrachtgever in rekening is gebracht. In geen geval zal de totale vergoeding van de schade op grond van dit artikel hoger zijn dan €150.000 per gebeurtenis, waarbij een reeks samenhangende gebeurtenissen als één gebeurtenis geldt, tenzij partijen — gezien de omvang van de opdracht of de risico's die aan de opdracht zijn verbonden — reden zien om bij het aangaan van de overeenkomst van dit maximum af te wijken.
De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid zijn niet van toepassing indien en voor zover sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid van de zijde van de Opdrachtnemer of diens directie. De Klant is verplicht om schadebeheersingsmaatregelen te nemen.
De Opdrachtgever vrijwaart de Aannemer tegen aanspraken van derden voor schade veroorzaakt doordat de Opdrachtgever geen onjuiste of onvolledige Documenten aan de Opdrachtnemer heeft verstrekt. De Opdrachtgever vrijwaart de Opdrachtnemer voor aanspraken van derden (waaronder werknemers van Opdrachtnemer en door Opdrachtnemer ingeschakelde derden) die in verband met de uitvoering van de Opdracht schade lijden als gevolg van handelen of nalaten van de Opdrachtgever of uit onveilige situaties in zijn bedrijf of organisatie.
Artikel 12. Opzegging
Opdrachtgever en opdrachtnemer kunnen de overeenkomst te allen tijde (tussentijds) beëindigen zonder inachtneming van een opzegtermijn. Indien de overeenkomst eindigt voordat de Opdracht is voltooid, is de Opdrachtgever het honorarium verschuldigd overeenkomstig de door de Opdrachtnemer opgegeven uren voor werkzaamheden die namens de Opdrachtgever worden verricht. De opzegging moet schriftelijk worden gedaan. Indien de opdrachtgever (tussentijds) heeft geannuleerd, heeft de opdrachtnemer recht op een vergoeding voor het door hem veroorzaakte en aannemelijke bezettingsverlies, alsmede op vergoeding van bijkomende kosten die de opdrachtnemer al heeft gemaakt en kosten die voortvloeien uit een eventuele annulering van ingeschakelde derden (zoals - onder andere - eventuele kosten in verband met onderaanneming). Indien de opdrachtnemer een (tussentijdse) annulering heeft gedaan, heeft de opdrachtgever recht op medewerking van de opdrachtnemer bij de overdracht van werkzaamheden aan derden partijen, tenzij er sprake is van opzet of opzettelijk roekeloosheid van de zijde van de Opdrachtgever, waardoor de Opdrachtnemer gedwongen wordt te ontbinden. De voorwaarde voor het recht op samenwerking zoals opgenomen in dit lid is dat de Klant alle onderliggende openstaande voorschotten of alle facturen heeft betaald.
Artikel 13. Recht op schorsing
Na zorgvuldige belangenafweging is de opdrachtnemer bevoegd de nakoming van al zijn verplichtingen, waaronder het verstrekken van Documenten of andere zaken aan de Opdrachtgever of derden, op te schorten totdat alle opeisbare vorderingen op de Opdrachtgever volledig zijn voldaan.
Het eerste lid is niet van toepassing op documenten van de opdrachtgever die (nog) niet door de opdrachtnemer zijn verwerkt.
Artikel 14. Vervalperiode
Tenzij in deze algemene voorwaarden anders is bepaald, vervallen de vorderingsrechten en andere bevoegdheden van de Opdrachtgever om welke reden dan ook jegens de Opdrachtnemer in verband met de uitvoering van Werkzaamheden door de Opdrachtnemer, in ieder geval na een jaar nadat de Opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten en bevoegdheden. Deze termijn omvat niet de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de bevoegde klachtenbehandelende autoriteit (en) en/of de Geschillencommissie.
Artikel 15. Elektronische communicatie
Tijdens de uitvoering van de Opdracht kunnen Opdrachtgever en Opdrachtnemer op verzoek van de Opdrachtgever langs elektronische weg met elkaar communiceren. Opdrachtgever en opdrachtnemer zijn niet aansprakelijk jegens elkaar voor schade die kan ontstaan door een of meer van hen als gevolg van het gebruik van elektronische communicatiemiddelen, waaronder - maar niet beperkt tot - schade als gevolg van niet-levering of vertraging in de levering van elektronische communicatie, onderschepping of manipulatie van elektronische communicatiemiddelen door derden of door software/apparatuur die wordt gebruikt voor het verzenden, ontvangen of verwerken van elektronische communicatie, overdracht van virussen en het uitvallen of niet goed functioneren van het telecommunicatienetwerk of andere elektronische communicatiemiddelen, behalve voor zover de schade het gevolg is van opzet of grove nalatigheid. Zowel Opdrachtgever als Opdrachtnemer zullen al hetgeen redelijkerwijs van elk van hen verwacht wordt doen of nalaten om het ontstaan van bovenstaande risico's te voorkomen. scrolls van de computersystemen van de afzender leveren overtuigend bewijs van (de inhoud van) de elektronische communicatie die door de afzender wordt verzonden totdat de ontvanger het tegendeel bewijst.
Artikel 16. Andere bepalingen
Als de opdrachtnemer werkzaamheden uitvoert op de locatie van de klant, zorgt de opdrachtgever voor een geschikte werkplek die voldoet aan de wettelijke gezondheids- en veiligheidsnormen en andere toepasselijke voorschriften met betrekking tot arbeidsomstandigheden. In dat geval dient de Opdrachtgever ervoor te zorgen dat de Opdrachtnemer kantoorruimte en andere faciliteiten krijgt die naar het oordeel van de Opdrachtnemer noodzakelijk of nuttig zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst en die voldoen aan alle (wettelijke) vereisten. Met betrekking tot de ter beschikking gestelde (computer) faciliteiten is de Klant verplicht om de continuïteit te waarborgen, onder meer door middel van adequate back-up-, veiligheids- en virusbeheersingsprocedures. De opdrachtnemer zal gebruik maken van virusbeheersingsprocedures wanneer de opdrachtnemer gebruik maakt van de faciliteiten van de klant. De klant zal geen werknemers inhuren of benaderen die betrokken zijn bij de uitvoering van de activiteiten om zich bij de klant aan te sluiten, hetzij tijdelijk, direct of indirect, of om direct of indirect voor de klant te werken, al dan niet in dienst, gedurende de looptijd van de Overeenkomst of enige verlenging daarvan en gedurende de 12 maanden daarna.
Artikel 17. Toepasselijk recht en forumkeuze
Op de Overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.
Alle geschillen zullen worden beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement waar de Aannemer gevestigd is.
Artikel 18. Nietigheden van de reparatieclausule
Indien een bepaling van deze algemene voorwaarden of de onderliggende opdracht/overeenkomst geheel of gedeeltelijk nietig en/of ongeldig en/of niet-afdwingbaar is, als gevolg van een wettelijke bepaling, gerechtelijk bevel of anderszins, heeft dit geen invloed op de geldigheid van alle andere bepalingen van deze algemene voorwaarden of de onderliggende opdracht/overeenkomst.Indien een bepaling van deze algemene voorwaarden of de onderliggende opdracht/overeenkomst niet geldig is om welke reden dan ook zoals bedoeld in de vorige paragraaf, maar zou geldig zijn als het een beperktere reikwijdte of reikwijdte zou hebben, dan is dit bepaling zal - in de eerste plaats - automatisch van toepassing zijn met de meest verstrekkende of meest uitgebreide beperkte reikwijdte of reikwijdte waarmee of waarin deze geldig is.
Onverminderd het bepaalde in lid 2 kunnen de partijen desgewenst overleg plegen om nieuwe bepalingen overeen te komen ter vervanging van de ongeldige of vernietigde bepalingen. Dit zal zoveel mogelijk in overeenstemming zijn met het doel en de strekking van de ongeldige of vernietigde bepalingen.